Mladost hitro mine.

Maturantski ples.
Priznam, svojega se sploh ne spomnim.

Ko smo vsi ganjeni opazovali ples maturantov s starši, me je oče čez mizo vprašal, če se še spomnim, kako sva midva plesala na mojem maturantskem plesu. Nerodno mi je bilo priznati, da se ga ne.

Čas leti in so obdobja, ki jih zakopljemo tako globoko v svoji notranjosti, da kasneje ne najdemo več povezav do njih. Moje otroštvo in v veliki meri tudi najstništvo je eno takih obdobij. In zrelostni izpit mature me je zaznamoval za vedno. Po tem izpitu se svojega življenja spominjam zelo jasno.

Na maturantskem plesu generacije 2017 me je močno ganil, ob številnih drugih stvareh, tudi nagovor g. Ervina Hladnik Milharčiča, ki je maturante pospremil z besedami, da je matura tista, ki zaključi obdobje najstništva in odpira vrata v kratko, a sladko, obdobje mladosti. “Mladost hitro mine. In nikoli več ne boste tako pametni, kot ste sedaj.” je zaključil.

Mladost je čas raziskovanja, preizkušanja sebe. To je čas, ko vse, kar so tie naučili, kar si prevzela od skrbnikov in avtoritet v svojem življenju obrneš na glavo, pretreseš in iz vsega vzameš le tisto, kar ustreza tebi. Vsaj tako naj bi bilo.

V praksi se pokaže, da nas družba pogosto tako močno uklešči, da se njenih okov ne uspemo osvoboditi niti v mladosti, niti kasneje.

Mladost je čas, ko si že dovolj zrel za brezskrbno raziskovanje sveta in prevzemanje odgovornosti zase, hkrati pa še nimaš odgovornosti, ki jih prinese s seboj samostojno preživetje in ustvarjanje družine.

Po zaslugi znanosti v 20. st. je človekov razvoj v obdobju odraščanja najbolj raziskan in razčlenjen. Med klasičnimi razvojnimi avtorji je znan Erik H. Erikson (1902-1994), ki govori o časovnem zaporedju vstopanja in delovanja glavnih psihosocialnih sposobnosti v človekovem razvoju. Osnova je epigenetski razvoj človeka, od spočetja do rojstva, ko mora v določenem času začeti z delovanjem posamezni organ, sicer ostane razvojna motnja. V zasnovi so vsi organi v genetski osnovi prve celice.

Razvoj v maternici med nosečnostjo je prvo in temeljno življenjsko podobdobje. Erikson ugotavlja, da podobno kot vstopajo pred rojstvom v delovanje organi, vstopajo skozi vse življenje psihosocialne sposobnosti; v določenem času se mora vsaka od njih razviti do polnega delovanja. V kolikor se to ne zgodi, ostane človeku na tem področju bolestna globinska rana, ki se bo v prihodnosti ponovno pojavila.

Razvoj v prvi fazi odraščanja do zaključka mladosti je Erikson razdelil v šest stopenj:

1. v prvih 23 mesecih je otrokovo socialno okolje mati, razvija se vrlina upanja in prazaupanje, razvojna motnja tega obdobja je globinsko nezaupanje vase, v ljudi in svet. Ključno vprašanje je ali lahko zaupam svetu? Če mati poskrbi za otrokove osnovne potrebe in je dosledno vir topline, udobja, naklonjenosti, potem bo otrok zaupal svetu okoli sebe. V kolikor mati ali primarni skrbnik otroka ne ustvari varnega okolja in ne poskrbi za temeljne potrebe otroka po rutini, bo otrok razvil nezaupanje, kar lahko vodi v občutke frustracije, sumičavosti, zadržanosti in pomanjkanje samozaupanja. Ko otrok nezaupa, vidi svet kot nepredvidljivo, nezanesljivo in nevarno mesto.

2. v drugem in tretjem letu so njegovo socialno okolje starši, razvije se volja in z njo avtonomija (shodi, postane čist, se navaja na red), razvojna motnja tega obdobja je negotovost, dvom, sramežljivost, sovražnost ter zavračanje drugih, sveta in sebe. Ključno vprašanje tega obdobja je, ali lje v redu, če sem, kar sem? Potrpežljivost staršev in opogumljanje otroka pri njegovi samostojnosti v tem času pomagajo razviti avtonomijo otroka. Otrok pri teh letih začne raziskovati svet okoli sebe. Če starši otroka omejujejo, so restriktivni, bo otrok začel dvomiti vase in bo kazal odpor do novih izzivov. Če starši otroku naložijo preveč odgovornosti in od njega pričakujejo preveč samostojnosti, bo ravno tako dvomil vase in bo čutil sram, da ne ustreza.

3. v predšolskem obdobju, v četrtem in petem letu, je njegovo socialno okolje družina, razvije se vrlina namena in pobuda, razvojna motnja tega obdobja je temačna nesproščenost, ki se izraža v nerazumnih občutkih krivde brez razloga. Ključno vprašanje je ali je v redu, da se premikam in delujem? To je faza, ko otroci čutijo močan namen, da začeto tudi končajo. Krivda je novo čustvo, ki se pojavi. Lahko se počutijo krivo brez razloga ali ko začeto ne prinese želenega rezultata. Podpora in opogumljanje pri izbiri realističnih in primernih izbir sta ključnega pomena v tej fazi, da otrok razvije občutek za pobudo. Če ga starši ne podprejo v samostojnosti ali ga zavrnejo kot smešnega in nesposobnega, bo otrok čutil občutke krivde zaradi svojih potreb in želja.

4. v šolskem obdobju, od šestega do dvanajstega leta je socialno okolje šola, razvije se vrlina znanj, kompetentnosti in delavnost, razvojna motnja tega obdobja je zlovešči občutek manjvrednosti in nezmožnosti. Ključno vprašanje je ali mi lahko uspe v svetu tam zunaj? Otrok se mora soočiti z zahtevami učenja novih stvari ali tvega občutek manjvrednosti, nezmožnosti in neuspeha. Če jim ne omogočimo, da odkrivajo svoje talente v tem času, razvijejo pomanjkanje motivacije, nizko samopodobo in otopelost (pomanjkanje energije in motivacije).

5. v puberteti od trinajstega leto in mladostništvu do devetnajstega leta so socialno okolje vrstniki in svet vzornikov, razvije se vrlina zvestobe in identiteta, razvojna motnja tega obdobja je razpršena identiteta z nepovezanimi delčki samega sebe. Ključno vprašanje je kdo sem in kdo sem lahko? V tem času je pomembno, da mladostnik razvije občutek za svoje meje. Najti mora svojo identiteto v svojem delu, spolu, družbi, religiji, politiki. V tem obdobju pogosto družba ukalupi mladostnika s tem, da se podredi željam drugih in ne posluša sebe in je nezvest sebi.

6. v današnjem poznem mladostništvu
, ki je bilo pred nekaj desetletji že zgodnja odraslost 20. do 39. let je socialno okolje osebni, učni in delovni krog prijateljev, spolni partner, sodelavci in tekmeci v družbi, razvije se vrlina ljubezni, globoka povezanost intimnosti in solidarnost. Če človeku spodleti razvoj intimnosti in solidarnosti, se bolestno zapre vase in izolira, kar je zelo nevarna usmerjenost za srednja leta in starost. Ključno vprašanje je ali lahko ljubim? Šele, ko razviješ občutek za lastno identiteto, lahko sebe podeliš z drugimi. Izziv tega obdobja je ugajanje in prilagajanje drugim, zaradi strahu pred zavrnitvijo ali zapuščenostjo s strani partnerja. To pogosto vodi v izolacijo in zapiranje vase.

Ta krhka ptica z imenom Mladost pa ni le obdobje, v katerem jo najbolj uživamo in naj bi jo v polnosti živeli, je kvaliteta, ki je v tebi ne glede na starost. Tvoj dostop do nje in pozornost, ki jo nameniš mladosti pa določata v kolikšni meri je del tvojega življenja.

Izvorne kvalitete tvoje duše so del tvojega dušnega dogovora. Gre za vrline, ki naj bi jih utelesila za časa svojega življenja. Ravno zaradi izzivov skozi razvojne faze pa se le-te ne utelesijo, kar v tvoji notranjosti pušča občutek praznine, ki je nič ne more zapolniti.

Blizu mi je prispodoba, da je naše telo kot avto, ki ga je potrebno redno servisirati in tankati gorivo, da se lahko premika. Če želimo, da naš “avto” brezhibno dela, je potrebna kvalitetna hrana, pijača, zrak, pa tudi redno negovanje hormonskega sistema z oksitocinom. Oksitocin je kot olje, ki poskrbi za notranje izžarevanje, tisti notranji sijaj, žar, ki poskrbi za iskrice v očeh. In to pomembno sestavino, ki neguje in podmazuje tvoj notranji sistem, je potrebno redno dotakati. V nasprotnem primeru motor zariba, kar vodi v izgorelost in občutek izpraznjenosti.

Zato je ključnega pomena, da redno tankaš izvorne kvalitete tvoje ženske duše, da neguješ svoj ženski energijski sistem in se zavedaš kaj čutiš v sebi. Pomembno je, da poskrbiš in utelesiš tri temeljne moči svoje ženstvenosti; intuitivno moč, čustveno moč in senzualno moč.

Kako?
Skozi doslednost in redno dnevno prakso.

Več delim v brezplačni eKnjigi Drzni si Biti ženstvena, ki je na voljo s prijavo >>> tukaj <<<

Bodi SIjajno in SIjajna!
Taja Albolena

Taja iz srčne ženske izvabi njeno brilijantnost, da zaživi kot Ženska, za katero se je rodila, da je, tako da s svojo svetlobo naredi pozitivno razliko v življenju svojega moškega, ljudi in na svetu. Ker verjamem, da ženstvena Ženska s svojo svetlobo pušča sled. Divine.Si